Szeretek aludni. De korán kelni is. Hogy mitől függ, épp melyik az aktuális?

Két fő dologtól:

1, Háromgyerekes anyaként az első és legfontosabb szempont, hogy hogyan telt az éjszaka. Ha keltél már fel negyedóránként beteg, nyűgös gyerekhez, esetleg abban az áldásban is volt már részed, hogy egyszerre több gyereked is beteg lett, akkor tudod miről beszélek.

2, Mégis ezt a második pontot fontosabbnak tartom, mert 99%-ban nálam ez határozza meg, hogy milyen gyorsan bírok reggel felkelni. Ez pedig a következő: Mit várok attól a naptól, mi a célom.

Amikor a fejembe vettem, hogy blogot indítok beszerzés és időgazdálkodás témában, az első néhány hónapban képes voltam minden reggel hajnalban kelni (valóban hajnalban, nem 6-kor, meg 7-kor), úgy, hogy este éjfélig fent voltam. Az is előfordult nem egyszer, hogy az éjszaka közepén kijöttem cikket írni, mert nem bírtam kivárni a reggelt. Persze ezt huzamosabb ideig nem lehet csinálni, anélkül, hogy ki ne készítenéd magad. Viszont arra nagyon jó volt ez a tapasztalat, hogy megtanuljam mekkora hatalma van a valódi motivációnak.

Az ébredés utáni néhány perc a kritikus. Ekkor dől el, hogy átfordulsz-e a másik oldaladra, és húzod még az időt, aminek a vége tuti kapkodás lesz, vagy felkelsz és belevágsz a napba.

Van néhány módszer, amivel elősegítheted, hogy a kritikus pillanatban a felkelés mellett dönts.

1, Legyen egy jó okod a felkelésre

Ha tudod, hogy aznap mi az a feladat, ami rád vár, és hogy az miért jó neked, ha meg tudod csinálni, könnyebben fog menni az ébredés.
Minden feladatnak van valamilyen célja, amit elérhetsz az elvégzése által. A nemszeretem feladatoknak is van előnye. Ha más nem, hát az, hogy végre túl leszel rajtuk. Ahhoz, hogy legyen a napnak célja, érdemes előző este összeírni, hogy milyen feladatok várnak rád, és ezek elvégzése milyen eredménnyel, előnnyel jár, majd kiválasztani azt az egy legfontosabbat, amit mindenképpen meg akarsz csinálni. Ha reggel erre koncentrálsz, és esetleg ezzel kezded, megkönnyíted magadnak a döntést a felkeljek – ne keljek kérdésben.

2, Óra beállítás

Ha mindig kicsit előbbre állítgatod az órát, mint amikor valójában fel kellene kelned, arra trenírozod magad, hogy az óracsörgés csak egy halovány jel, amit nem kell komolyan venni.
Légy szigorú magadhoz. Ha 6-kor akarsz felkelni, akkor 6 órára állítsd be az órát, és kelj is fel rögtön.

3, A rutin hatalma

Alakíts ki egy felkelés körüli rutint, amit mindig úgy csinálsz. Például tegyél egy pohár vizet az éjjeliszekrényre, és amikor csörög az óra, idd meg. Azzal, hogy megmozdulsz és csinálsz valamit, kizökkensz az alvási ritmusból, és könnyebben felkelsz.

4, Külső motiváció

Elég hatásos módja az ébredésnek, ha van valaki, aki miatt kénytelen vagy felkelni. Ez lehet például a koránkelő gyereked, akit,- ha már ismeri az órát-, megkérhetsz, hogy keltsen fel például 6-kor. Ehhez egyébként is jól értenek a gyerekek, és amellett, hogy könyörtelenül végrehajtja majd, még jól is szórakozik rajtad.
Másik verzió, ha reggelre beszélsz meg valakivel időpontot. Ilyenkor az emberek többsége szeret pontosan érkezni, ezért nagyobb lesz a nyomás, hogy ne húzd sokáig az időt.

5, Jutalmazd meg magad

Ha a hét hat napján sikerült időben felkelni, és megteheted, vasárnap jutalmazd meg magad egy kis lustálkodással, vagy valami egyéb aprósággal.

Németh Eszter