Emlékszem korábban gyerekként sokszor hallottam ismerősöktől, hogy majd pihennek, ha nyugdíjasok lesznek. Majd elutaznak ide, meg oda, ha nyugdíjasok lesznek. Majd elmennek rendezvényekre barátságokat kötni, ha lesz idejük, mert nyugdíjasok lesznek.
Szerintem nem én voltam az egyetlen, aki ehhez hasonló megjegyzéseket hallott.

Ehhez képes mi változott 2015-2016-ra?
A nyugdíj, mint téma még mindig napi szinten előkerül a legtöbb embernél, de kicsit más megvilágításba került. Miért?

Nézzük először a tényeket!

Ma Magyarországon a születéskor várható életkor a 2014-ben születetteknél 72,13 év a férfiaknál és 78,91 év a nőknél a KSH adatai szerint. Ugyanakkor a nyugdíjkorhatár egyre közelebb kerül a 65 évhez, a jelenlegi tervek szerint 2022-re következik be, és először az 1957-ben születettekre lesz érvényes, akiknél a születéskor várható élettartam azonban még csak 63,99 év a férfiak esetén és 68,42 év a nőknél.

Na akkor számoljunk csak! Mikor is megyünk nyugdíjba és mennyi ideig leszünk nyugdíjasok?

Lehet életcélunk a nyugdíj?

Lehet életcélunk a nyugdíj?


Vajon tényleg lehet életcélunk a nyugdíj elérése?


A fenti adatok nyilván statisztikai átlagot jelentenek, de azért szerintem így is elég riasztó képet fest a dolog. Tényleg van értelme egész életünkben a nyugdíjba menetelt várni?
Aligha.
De lépjünk egy kicsit tovább! Mi történik, amikor valaki eléri a hőn áhított nyugdíjas kort, abban az esetben, ha ez volt élete fő célja. Hirtelen elveszti a talajt a lába alól. Elérte amit akart és hacsak nem talál magának más elérendő célt, nem tud magával mit kezdeni. Üresnek, haszontalannak érzi magát. Jön az unalom, a depresszió és a betegségek. Úgy érzi, elpazarolta az életét, ami egyszerűen elrohant mellette.

(Hogyan tűzzünk ki célokat? Olvasd el az erről szóló cikkemet!)

Hogyan kerülhetjük el ezt az ürességet?

1, Legyen jövőképünk
Keressük meg, jöjjünk rá, találjuk ki, hogy miért jöttünk erre a világra! Ha tudjuk, mi az életcélunk és tudjuk miért teszünk meg bizonyos dolgokat nap mint nap vagy éppen miért nem teszünk meg más dolgokat, akkor ezzel két legyet ütünk egy csapásra.
Egyrészt kisebb eséllyel válunk depresszióssá, hiszen lesz bennünk egy belső vágy, ami hajt minket előre, másrészt ha a körülmények változnak, de a célunkat tudjuk, a célhoz vezető úton még tudunk módosítani.

Ha nincs cél, az életünket a körülöttünk élő emberek és a rajtunk kívül álló események fogják irányítani. Mi pedig egyre jobban várunk majd valamilyen csodára, ami csak nem akar eljönni.

2, Törődjünk az egészségünkkel.
Szánjunk időt a sportolásra, mozgásra, kirándulásra. A tüneteket kezelő gyógyszerek helyett előzzük meg a bajt és szedjünk táplálék kiegészítőket, hogy ellensúlyozzuk az élelmiszerek minőségromlását. De jól nézzük meg melyiket választjuk, mert a szintetikus anyagokból előállított drága, de annál kevesebb hatóanyagot tartalmazó készítményekkel nem leszünk előbbre.

(Ha érdekel, hogy én melyik cég készítményei mellett döntöttem és miért, kattints ide!)

3, Szánjunk időt a pihenésre!
Aki egész életében azért hajt, hogy majd nyugdíjas korában pihenhessen, az általában vagy nem éri meg a nyugdíjas kort, mert egyszerűen a szervezete megbosszulja a túlterhelést, vagy ha meg is éri, élvezni már nem fogja, mert azzal lesz elfoglalva, hogy a különböző egészségügyi panaszait kezeltesse.

4, Tartsuk be a fontossági sorrendet!

Ne az elvégzendő feladatokat tartsuk elsősorban szem előtt, hanem azt, hogy melyek azok, amelyek közelebb visznek minket ahhoz, hogy elérjük és megvalósítsuk azt, amit a jövőképünkben megálmodtunk.

5, Ne azonnal akarjunk mindet!

Ha mindent azonnal akarunk megoldani, és megvalósítani óhatatlanul kudarcra vagyunk ítélve. Viszont ne hagyjunk ki egyetlen napot sem úgy, hogy legalább egyetlen pici lépést ne tettünk volna a célunk elérése érdekében.

Ha hasznosnak találtad a cikket, kérlek oszd meg az ismerőseiddel is! Köszönöm.

Németh Eszter
A családbarát időgazdálkodás megszállottja